De verborgen waarheid achter klantgedrag

Customer Geeks | De verborgen waarheid achter klantgedrag

Diensten

 

Inzicht in behoefte, beleving en gedrag is nuttig in vele verschillende contexten. Onderstaand overzicht geeft een aantal voorbeelden van diensten die Customer Geeks kan leveren op basis van belevingsonderzoek.

Customer Journey

In een reis door de tijd wordt duidelijk hoe behoefte, beleving en gedrag zich ontwikkelen, èn hoe we beleving en gedrag kunnen verklaren! Inzicht in de ‘pains & gains’ tijdens de typische contactmomenten zijn daarbij interessant.  Maar door expliciet te kijken vanuit het perspectief van de klant krijgen we een nog veel rijker beeld van hoe een organisatie presteert. Lees hier meer.

Persona’s / klantsegmentaties

Door je klant ‘in hokjes te stoppen’, kun je genuanceerder en effectiever met hem/haar (online) communiceren en betere diensten ontwikkelen. Maar volgens welke criteria segmenteer je je klantenbase? En hoe ontwikkel je dan effectieve persona’s? In veel gevallen is een goed segmentatiecriterium: het onderscheid in fundamentele motieven voor gedrag. Klinkt misschien ingewikkeld, maar gelukkig is hier al veel over bekend. Lees hier meer over persona’s.

The Big Idea

Een goede propositie, reclame- of online campagne of welke marketinguiting dan ook, kan niet meer alleen afhangen van een goed, creatief idee. Ze moeten inspelen op een diepe drijfveer, een diepe behoefte die onderbewust, maar duidelijk aanwezig is binnen de doelgroep. Dit noemen we ‘The Big Idea’. Een goed ‘groot idee’ inspireert de creativiteit en helpt zo marketing succesvoller te maken.

Briefings

Goede klantinzichten verkrijgen is de eerste stap. Maar ze ook benutten is stap twee. Customer Geeks maakt briefings voor alle afdelingen die direct klantcontact hebben (call centers, web development, service design, marketing, sales, …). Een briefing biedt concrete tips & trucs en do’s & don’ts in de communicatie met de klant. Zo weet je zeker dat je effectief inspeelt op de behoefte en beleving van de klant.

‘Neurobriefing’ voor websites

Persona’s, verleidingsprincipes en klantbeleving komen allemaal samen in een ‘neurobriefing’ voor een website. In de briefing wordt uitgewerkt hoe het beste kan worden gecommuniceerd met verschillende typen klanten (persona’s) en hoe deze ’te verleiden’ zijn om keuzes te maken op een website (inschrijven voor een nieuwsbrief, klikken op ‘bestel’, vaker terugkomen, etc. etc.). De klantbeleving geeft aan hoe betreffende producten of diensten ervaren worden, zodat hier gericht content op ontwikkeld kan worden.

Focussed insights

Onderzoek hoeft niet altijd groots opgezet en duur te zijn. Wanneer een specifieke belevingsvraag beantwoord moet worden, dan kan belevingsonderzoek ook gericht en efficiënt worden ingezet om een antwoord te vinden. De kosten blijven laag, maar de klantinzichten zijn wèl van toepassing op de hele doelgroep.