De verborgen waarheid achter klantgedrag

Customer Geeks | De verborgen waarheid achter klantgedrag

Insights met behulp van AI

AI maakt een snelle ontwikkeling door, en heeft zo ook een steeds grotere impact op onderzoek en het bieden van insights. De mens blijft bepalend voor de uiteindelijke kwaliteit, maar deze kan wel verder verbeterd worden met behulp van AI!

AI kan vele voordelen bieden bij het doen van onderzoek. Voordelen die niet alleen de onderzoeker helpen, maar waarvan de opdrachtgever ook kan en moet profiteren! Denk aan:

  • Efficiëntie: AI automatiseert tijdrovende taken zoals gegevensverzameling (inclusief interviewen) en analyse, waardoor kosten bespaard kunnen worden.
  • Snelheid: AI kan parallel interviewen en direct analyseren, waardoor resultaten sneller beschikbaar zijn.
  • Diepte: AI-tools kunnen complexe datasets analyseren om inzichten en patronen te ontdekken die anders onopgemerkt zouden blijven.
  • Nauwkeurigheid: Door menselijke fouten te minimaliseren, zorgt AI voor consistente en betrouwbare onderzoeksresultaten.
  • Verrijking: Door psychologische modellen te ‘projecteren’ op datasets met behulp van AI, kunnen inzichten verrijkt en gestructureerd worden.
  • Betrokkenheid: De stijl van interviewen door AI kan worden afgestemd op de doelgroep, waardoor deze meer betrokken raakt.

Wat betekent dit concreet voor jouw organisatie?

Deze voordelen vertalen zich bijvoorbeeld in het snel, efficiënt en betrouwbaar leveren van:

Snelle, gerichte, kwalitatieve inzichten: Soms ontstaan er vragen in de organisatie over wat specifieke beleving, behoefte, verwachtingen e.d. van een klant (of medewerker) zijn. Zijn er nog behoeftes nadat de dienst is afgenomen? Hoe wordt contactmoment x ervaren? Wat verwachten nieuwe medewerkers eigenlijk van het onboardingproces? Etc. etc. Het is nu niet meer nodig om daarvoor grote, logge kwalitatieve onderzoeken voor op te tuigen. AI helpt snel en gericht antwoorden te vinden op kwalitatieve vragen.

Verdieping van kwantitatieve data: NPS, klanttevredenheid, medewerkerstevredenheid of andere kwantitatieve onderzoeken leveren cijfers op, die vaak weer nieuwe vragen oproepen: Waarom deze score? Waardoor een stijging of daling? Wat zegt dit precies? Etc. Met AI-ondersteund onderzoek kunnen antwoorden op deze vragen snel  en efficiënt gevonden worden.

Ontwikkelen, updaten of upgraden van de Customer Journey: Veel organisaties hebben al klantreizen gemaakt. Maar klantreizen kunnen verouderen. Of er ontstaat de behoefte aan andere vormen, zoals de emotionele reis, of de reis met meer focus op motieven en gedrag. Met AI-ondersteund onderzoek kun je gericht stappen en fasen in de klantreis onderzoeken op bijvoorbeeld behoefte, beleving en gedrag, om zo de klantreis weer actueel te maken of zelfs te ‘upgraden’.

‘Middenweg tussen kwantitatief en kwalitatief’: Het is niet altijd duidelijk of je een vraag of onderzoeksbehoefte kwalitatief of kwantitatief wilt en kunt beantwoorden. Met AI hoef je deze keuze niet per se te maken: je vraagt naar beide (inclusief ‘doorvragen’). Zolang het een gerichte, specifieke vraag betreft, kun je zowel de kwantitatieve, als de kwalitatieve kant onderzoeken.

Concepttoets: Ideeën, concepten, proposities e.d. ontstaan continu binnen organisaties. Maar ze staan of vallen altijd met het ‘oordeel van de klant’ (of medewerker). Vaak ligt er een drempel om concepten – in welke fase dan ook – te toetsen, omdat het tijdrovend en kostbaar is. Door de mogelijkheden die AI biedt, zijn deze drempels nu weggenomen. Concepten, ideeën, proposities kunnen snel en pragmatisch voorgelegd worden aan klanten en medewerkers, waardoor je ook weer snel kunt doorontwikkelen tot een succesvol eindproduct!

… Dit is slechts greep uit de mogelijkheden. Neem gerust vrijblijvend contact op om de mogelijkheden te bespreken!

Hoe werkt dat, ‘AI-ondersteund onderzoek’?

1-op-1 Interviews

Interviews worden 1-op-1 gehouden door een AI-agent en een respondent. De respondent weet dat hij ‘met AI praat’, maar het gesprek verloopt heel natuurlijk en menselijk. De respondent antwoord daardoor ook heel menselijk en vanuit zijn/haar eigen intuïtie. Hij/zij spreekt antwoorden ook in (in plaats van intypen), waardoor intuïtief en menselijk antwoorden vanzelf gaan.

De (menselijke) onderzoeker bepaalt nadrukkelijk het onderwerp, het doel en  de context van het onderzoek, en geeft ook aan welke vragen expliciet moeten worden gesteld. De AI-agent gaat hiermee aan de slag, en vraagt (zelfstandig) door op basis van de input die is meegegeven.

Analyse en resultaten

In korte tijd kan zo veel data worden verzameld. AI analyseert, clustert, structureert en vat samen, op basis van vragen en uitgangspunten die de onderzoeker meegeeft. Dit levert al snel een goed beeld op de gewenste antwoorden (en meer). De onderzoeker gaat ‘iteratief’ door deze resultaten en checkt zo of de uitkomsten kloppen, of de klantvragen goed zijn beantwoord en welke inzichten en verdieping er nog meer zijn te achterhalen.

Zo werken AI- en menselijke onderzoeksagents samen, om op de meest efficiënte manier de beste, diepgaande inzichten te bieden in behoefte, beleving en gedrag van klanten en medewerkers.